În România, toată lumea dorește renunțarea la mecanismul de modificare a orei, care constă în trecerea la ora de vară, în ultima duminică a lunii martie, sau în trecerea la ora de iarnă, în ultima zi a lunii octombrie.
Renunțarea la acest mecanism pare foarte complicată, însă realitatea este alta. Totul depinde de abrogarea directivei 2000/84/CE. Săptămâna trecută Parlamentul European a adoptat în primă lectură directiva prin care se renunță la mecanismul european de modificare a orei pentru vară sau pentru iarnă (abrogarea directivei 2000/84/CE). Urmează să se pronunțe asupra reglementării Consiliul. Conducerea Consiliului este asigurată până în luna iunie de către România, deci proiectul de directivă ar putea fi prioritizat de Guvernul României. După ce Consiliul se pronunță dacă adoptă varianta Parlamentului, directiva intră în vigoare.
(foto Antena 1)
După intrarea în vigoare a directivei, Guvernul ar putea potrivit dispozițiilor art.2 din Ordonanța Guvernului nr.20/1997 să procedeze la adoptarea unei hotărâri de Guvern prin care să modifice mecanismul de modificare a orei, prin renunțarea la trecerea orei de vară și care va deveni efectivă începând cu data de 1 aprilie 2021.
Dispoziția din O.G. nr.20/1997 se află sub prezumția de constituționalitate deci NU ESTE NEVOIE DE O LEGE pentru aplicarea dispoziției din directivă. Însă dacă se va ridica o excepție de neconstituționalitate acest text va fi declarat neconstituțional, deoarece modificarea unei legi prin hotărâre de guvern este neconstituțională!
Pe cale de consecință reglementarea corectă a renunțării la ora de vară este adoptarea, după publicarea directivei în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, unei legi de transpunere a directivei în legislația României, prin care să se menționeze în mod expres RENUNȚAREA LA ORA DE VARĂ ÎNCEPÂND CU 1 APRILIE 2021! De la această dată se trece la implementarea mecanismului european de renunțare fie la ora de vară, fie la ora de iarnă, variantă mai favorabilă țărilor nordice.