Este constituțională dublarea cuantumului alocațiilor de stat pentru copii?
Întrebarea este pertinentă în contextul legii adoptate de curând în Parlament.

Legea votată în Camera Deputaților are ca obiect aprobarea OUG nr.9/2019 a Guvernului Dăncilă. Surpriza apare când citim ordonanța de urgență adoptată de Guvernul Dăncilă.
Guvernul, pentru a evita situația din 2018 când prin legea bugetului de stat a fost stabilită o alocare bugetară specială pentru dublarea alocațiilor de stat pentru copii, a introdus la art.3 alin.(4) o prevedere expresă, cu caracter imperativ care dispune că „actualizarea cuantumului alocației se realizează prin hotărâre de Guvern”.

Numai Guvernul poate majora alocația pentru copii, conform unei ordonanțe de urgență, în vigoare, emisă în 2019 de Guvernul Dăncilă. Parlamentul nu are compentență de reglementare 4
(foto Can Can)

Parlamentul a acceptat această prevedere participând la soluția legislativă prin clarificarea termenului de actualizare a cuantumului, schimbându-l cu termenul „majorează cuantumul”.
Prin urmare, norma în vigoare, art.3 alin.(4) din OUG nr.9/2019 stabilește expres că numai Guvernul poate majora cuantumul alocației.

Pe cale de consecință majorarea de la 300 lei la 600 lei a alocației, de către Parlament, în aceeași lege care stabilește că numai Guvernul poate face asta, încalcă principiul separației puterilor în stat.

Practic, Parlamentul s-a substituit în competența de reglementare a Guvernului României, nesocotind dispozițiile art.1 alin.(4) din Constituție.
Concluzia, dureroasă, dar corectă: majorarea alocațiilor de stat pentru copii realizată în Parlament este neconstituțională. Numai Guvernul putea majora cuantumul alocației de stat pentru copii.